Praćenje kretanja cijena roba i usluga u kunama i u eurima u Republici Hrvatskoj u kolovozu 2023.

29. rujna 2023.

Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja, organiziralo je u tri pravca praćenje kretanja maloprodajnih cijena najčešće kupljenih roba i usluga.

1. U suradnji s Državnim zavodom za statistiku organizirano je mjesečno praćenje cijena u 9 hrvatskih gradova (Zagreb, Split, Rijeka, Osijek, Varaždin, Dubrovnik, Pula, Slavonski Brod i Sisak) iz kojih se izračunavaju prosječne maloprodajne cijene.

Državni zavod za statistiku angažirao je snimatelje cijena te provodi statističko istraživanje „Prosječne maloprodajne cijene dobara i usluga u kunama i u eurima u Republici Hrvatskoj“.
Za praćenje prosječnih maloprodajnih cijena odabrana su 103 proizvoda, od toga 78 roba i 25 usluga (košarica proizvoda).
Na mjesečnoj razini prikuplja se oko 5.700 cijena na oko 800 prodajnih mjesta koji, sukladno Zakonu o uvođenju eura kao službene valute u Republici Hrvatskoj, imaju obvezu dvojnog iskazivanja.
Košarica proizvoda je stalna/fiksna, što znači da se iz mjeseca u mjesec snimaju cijene istih proizvoda, istih količina, na istim prodajnim mjestima.

Popis prosječnih maloprodajnih cijena košarice proizvoda u kunama i u eurima u Republici Hrvatskoj za mjesec kolovoz 2023. možete pogledati ovdje. Izvor: Državni zavod za statistiku.

Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja na mjesečnoj razini obrađuje i objavljuje priopćenja za javnost o kretanju prosječnih maloprodajnih cijena u kunama i u eurima košarice proizvoda, a kao referentne cijene koriste se prosječne cijene iz rujna 2022.

Ukupna vrijednost košarice 103 odabrana proizvoda (roba i usluga) u rujnu 2022. iznosi 944,77 eura (7.118,37 kuna), u srpnju 2023. 983,91 eura (7.413,27 kuna) a u kolovozu 2023. vrijednost košarice iznosi 992,53 eura (7.478,22 kuna).

Izvor: Državni zavod za statistiku – Prosječne maloprodajne cijene dobara i usluga u kunama i u eurima, obrada Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja

Promatrano prema ukupnoj vrijednosti košarice prosječne cijene u kolovozu 2023. u odnosu na srpanj 2023. godine povećane su za 0,9% a cijene košarice u kolovozu u odnosu na rujan 2022. povećane za 5,1%.

Najveći doprinos ukupnom mjesečnom povećanju iznosa vrijednosti košarice od 0,9% u kolovozu u odnosu na srpanj ove godine dale su maloprodajne cijene kod 9 grupa proizvoda i usluga košarice kod kojih je praćenjem zabilježeno poskupljenje, dok je učinak ukupnog poskupljenja ublažen zbog pojeftinjenja kod 7 grupe proizvoda.

a) Ukupan porast cijena košarice u kolovozu u odnosu na srpanj 2023. iznosi 0,9% a po grupama proizvoda i usluga sadržanih u košarici najveći doprinos mjesečnom porastu dolazi zbog većih cijena slijedećih skupina kako slijedi:
U skupini Zdravlje na mjesečnoj razini u kolovozu u odnosu na srpanj 2023. zabilježen je porast cijena za 4,2% u tome je porasla cijena premije dopunskog zdravstvenog osiguranja za 7,1% i cijena sirupa za ublažavanje kašlja za odrasle za 0,5%.
Skupina Voće već četvrti mjesec za redom nastavlja rast koji ovaj mjesec iznosi 3,1% u odnosu na srpanj. U toj skupini najviše je porasla cijena naranči za 20,0%, i cijena jabuka za 7,5%, dok su cijene limuna niže za 9,0% i cijene banana za 1,4% koje treći mjesec zaredom bilježe pad cijena.

Izvor: Državni zavod za statistiku – Prosječne maloprodajne cijene dobara i usluga u kunama i u eurima, obrada Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja

Cijena kokošjih jaja je u kolovozu u odnosu na srpanj porasla je za 2,8%, pa cijena 10 komada kokošjih jaja u kolovozu iznosi 2,92 eura (22,02 kuna) u odnosu na rujan prošle godine ukupno povećanje cijene kokošjih jaja u kolovozu iznosi 25,9%.

Nakon što je više mjeseci zaredom skupina Ulja i masti bilježila pad cijena, u kolovozu u odnosu na srpanj ova skupina bilježi porast cijena i to za 2,6%. U okviru ove skupine povećana je cijena maslaca za 5,6% a snižene su cijene suncokretovog ulja za 2,0%, dok su istovremeno cijene margarina ostale na razini cijena od srpnja.

U skupini Proizvoda za čišćenje i održavanje također je zabilježen porast cijena i to za 1,9%, gdje je cijena deterdženta za strojno pranje rublja povećana za 2,0% a cijena tekućeg deterdženta za ručno pranje posuđa povećana za 1,4%.

Skupina Ugostiteljske usluge bilježi porast cijena na mjesečnoj razini u kolovozu u odnosu na srpanj i to za 0,6%. U toj skupini porasle su cijene 2 dl voćnog soka za 1,1%, porasla je cijena porcije bečkog odreska s prilogom za 0,7%, porcija juhe i porcija pizze za 0,6%, porcija špageta za 0,4%, dok je cijena šalice kave espresso ostala ista kao što je bila u srpnju tj. nije se mijenjala.

Izvor: Državni zavod za statistiku – Prosječne maloprodajne cijene dobara i usluga u kunama i u eurima, obrada Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja

U skupini Ostali prehrambeni proizvodi zabilježen je porast cijena za 0,4%, tome je pridonio porast cijena džema i mliječne čokolade bez dodataka za 3,9%, cijena čipsa u vrećici za 2,0% i dječje instant hrane za 0,4%. Istovremeno u ovoj skupini zabilježeno je smanjenje cijena majoneze u vrećici za 3,0%, cijena napolitanki za 0,7% i cijena meda za 0,3%. Cijene šećera, kuhinjske soli i vegete nisu se mijenjale u kolovozu, ostale su na razini cijena iz srpnja.

Cijene u skupini Bezalkoholnih pića porasle su za 0,3%, a u toj skupini zabilježen je porast cijena prirodnog voćnog soka za 2,4%, mljevene kave s kofeinom za 1,6%, prirodne negazirane mineralne vode u plastičnoj boci od 1,5l za 1,1%. U ovoj skupini smanjena je cijena voćnog sirupa za 0,8%, te cijena čaja u filter vrećicama i gaziranog bezalkoholnog napitka 1,5-2 lit za 0,5%.

Skupina Ostale usluge u kolovozu u odnosu na srpanj bilježi porast od 0,3%, u tome su porasle cijene: muškog šišanja bez pranja kose za 0,8%, cijene tečaja stranog jezika za 0,5% i cijene mjesečne članarine za teretanu za 0,3% a smanjena je cijena ulaznica za bazen za 1,4%. Sve ostale cijene koje čine ovu skupinu u kolovozu u odnosu na srpanj nisu se mijenjale a to su: cijene ženskog šišanja sa pranjem kose i fen frizurom, usluga pedikera, klasična masaža cijelog tijela, kemijsko čišćenje hlača, kemijsko čišćenje košulja, redovni godišnji servis plinskog bojlera, strojno pranje automobila, ulaznica za kino, ulaznica za kazalište i naknada za vođenje tekućeg računa

b) Pad cijena u kolovozu u odnosu na srpanj 2023. zabilježen je kod devet skupina proizvoda i usluga košarice i to:
U skupini Mlijeko i mliječni proizvodi došlo je do pada cijena ukupno za 0,7%. U tome je smanjena cijena polutvrdog sira za 1,3% i sirnog namaza bez dodataka za 0,9%, dok je u ovoj skupini došlo do povećanja cijena jogurta običnog u čašici za 3,8% i svježeg mlijeka za 2,3%. Cijena trajnog mlijeka nije se mijenjala u kolovozu u odnosu na srpanj.

Izvor: Državni zavod za statistiku – Prosječne maloprodajne cijene dobara i usluga u kunama i u eurima, obrada Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja

U skupini Proizvodi za osobnu higijenu i njegu nakon većeg porasta cijena u srpnju, u kolovozu ove cijene su pale za 0,7% u odnosu na srpanj. Svi proizvodi koji se prate u ovoj skupini bilježe pad cijena, osim šampona za kosu. U tome cijena četkice za zube pala je za 3,1%, cijena tekućeg sapuna s pumpicom za 1,6%, cijena gela za tuširanje za 1,0%, cijena paste za zube u tubi i kreme za lice za 0,4%, samo je cijena šampona za kosu povećana za 1,1%.

U kolovozu 2023. u odnosu na srpanj i skupina Ribe i riblji proizvodi bilježi pad cijena za 0,4% u kojoj je zabilježen pad cijena filea smrznutog oslića za 1,6% dok je istovremeno povećana cijena sardine u ulju bez dodataka za 2,0% i cijena tune u konzervi bez dodataka za 0,6%.

Skupina Alkoholna pića također bilježi pad cijena i to za 0,4% u kolovozu u odnosu na srpanj u kojoj je došlo do pada cijene bijelog vina za 0,7% ali i porasta cijene svijetlog piva u boci za 0,9%.

Sniženje cijena u kolovozu u odnosu na srpanj bilježi se i u skupini Povrće i to za 0,3%. Najveći doprinos smanjenju cijena u ovoj skupini dolazi od nižih cijena: rajčice za 15,5%, slatkog zelja za 12,4%, krumpira za 10,1%, kelja za 8,4%, paprike za 6,8%, mrkve za 6,0%, graha za 1,1% i konzerviranih krastavaca za 0,7%. Istovremeno su povećane cijene tikvica za 31,5%, brokule za 17,2% i šampinjona za 2,1% u kolovozu u odnosu na srpanj. Nije se mijenjala samo cijena crvenog luka u kolovozu na mjesečnoj razini.
Cijene u skupini Kruh i proizvodi od žitarica pale su na mjesečnoj razini za 0,1% a tome je pridonijelo smanjenje cijena sljedećih proizvoda: cijene krafne za 2,9%, tjestenine 2,2%, kruha miješanog za 1,2%, bijelog kruha za 0,7%, kukuruznih pahuljica za 0,6% i riže za 0,5%, dok su se istovremeno u skupini povećale cijena tosta za 4,4%, pšeničnog brašna bijelog za 1,4%, pšenične krupice za 1,3% i cijene polubijelog kruha za 0,8%. U ovoj skupini u kolovozu u odnosu na srpanj ove godine nije se mijenjala samo cijena peciva.

Skupina Meso i mesni proizvodi bilježi pad cijena u kolovozu u odnosu na srpanj za 0,1%. Pad cijena zabilježen je kod cijena paštete za 2,4%, cijena svinjskog buta bez kosti za 1,7%, cijena telećih rebara, cijena pileta i cijena mortadele za 0,9%, cijena čajne kobasice za 0,4% i cijena slanine za 0,1%. Porasla je cijena junetine s kostima za 0,9%, posebne salame za 0,7% hrenovki bez dodataka i cijena šunke u ovitku za 0,5%.

2. Udruge za zaštitu potrošača prate kretanje cijena roba i usluga u kunama i u eurima u razdoblju obveznog dvojnog iskazivanja u okviru provedbe projekta „Tajni kupac za zaštitu potrošača u procesu uvođenja eura u Republici Hrvatskoj“. Udruge za zaštitu potrošača prate košaricu proizvoda od 45 roba i 10 usluga. Poveznice na internetske stranice udruga na kojima su objavljena mjesečna Izvješća o kretanju maloprodajnih cijena u kunama i u eurima za kolovoz 2023. su kako slijedi:

3. Web stranica „Kretanje cijena“ potrošačima omogućuje na jednom mjestu informacije o kretanju maloprodajnih cijena osnovnih 78 kategorija proizvoda koji čine osnovnu potrošačku košaricu. Podatke je moguće pretraživati kroz različite filtere, prema trgovcu, prema kategoriji proizvoda te prema filterima: pojeftinilo, poskupilo, na akciji, zadržalo cijenu. Cijene se ažuriraju svakih 15 dana, odnosno 15-tog u mjesecu te zadnji dan u mjesecu i uspoređuju u odnosu na 31. prosinac 2022. za trgovačke lance koji redovito dostavljaju maloprodajne cijene za objavu (KTC, Tommy, Konzum).

Želite znati više?

Top tagovi (Etički kodeks)

Teme

Pretražite teme

Povratak na vrh

Link sadržaja je kopiran u međuspremnik.