Praćenje kretanja cijena roba i usluga u kunama i u eurima u Republici Hrvatskoj u lipnju 2023.

27. srpnja 2023.

Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja, organiziralo je u tri pravca praćenje kretanja maloprodajnih cijena najčešće kupljenih roba i usluga.

1. U suradnji s Državnim zavodom za statistiku organizirano je mjesečno praćenje cijena u 9 hrvatskih gradova (Zagreb, Split, Rijeka, Osijek, Varaždin, Dubrovnik, Pula, Slavonski Brod i Sisak) iz kojih se izračunavaju prosječne maloprodajne cijene.

Državni zavod za statistiku angažirao je snimatelje cijena te provodi statističko istraživanje „Prosječne maloprodajne cijene dobara i usluga u kunama i u eurima u Republici Hrvatskoj“.
Za praćenje prosječnih maloprodajnih cijena odabrana su 103 proizvoda, od toga 78 roba i 25 usluga (košarica proizvoda).
Na mjesečnoj razini prikuplja se oko 5.700 cijena na oko 800 prodajnih mjesta koji, sukladno Zakonu o uvođenju eura kao službene valute u Republici Hrvatskoj, imaju obvezu dvojnog iskazivanja.
Košarica proizvoda je stalna/fiksna, što znači da se iz mjeseca u mjesec snimaju cijene istih proizvoda, istih količina, na istim prodajnim mjestima.

Popis prosječnih maloprodajnih cijena košarice proizvoda u kunama i u eurima u Republici Hrvatskoj za mjesec lipanj 2023. možete pogledati ovdje. Izvor: Državni zavod za statistiku.

Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja na mjesečnoj razini objavljuje priopćenja za javnost o kretanju prosječnih maloprodajnih cijena u kunama i u eurima košarice proizvoda, a kao referentne cijene koriste se prosječne cijene iz rujna 2022.

Ukupna vrijednost košarice 103 odabrana proizvoda (roba i usluga) u rujnu 2022. iznosi 944,77 eura (7.118,37 kuna), u svibnju 2023. 975,30 eura (7.348,40 kuna), a u lipnju 2023. vrijednost košarice iznosi 973,35 eura (7.333,71 kunu).

Promatrano prema ukupnoj vrijednosti košarice prosječne cijene u lipnju 2023. u odnosu na svibanj 2023. godine smanjene su za 0,2%, dok su cijene u odnosu na rujan 2022. povećane za 3,0%.

Najveći doprinos ukupnom mjesečnom smanjenju iznosa košarice od 0,2% u lipnju u odnosu na svibanj ove godine dale su maloprodajne cijene kod 7 grupa proizvoda i usluga košarice kod kojih je praćenjem zabilježeno pojeftinjenje, dok je slabiji učinak pojeftinjenja bio zbog poskupljenja kod 9 grupa proizvoda i usluga košarice.

Ukupan pad cijena košarice u lipnju u odnosu na svibanj 2023. iznosi 0,2% a po grupama proizvoda i usluga sadržanih u košarici najveći doprinos mjesečnom padu dolazi zbog pada cijena slijedećih skupina kako slijedi:

U skupini Mlijeko i mliječni proizvodi došlo je do pada cijena ukupno za 3,2%. Pad cijena zabilježen je kod svih proizvoda te skupine koji se nalaze u košarici, osim jogurta. U tome je smanjena cijena polutvrdog sira za 4,0%, sirnog namaza bez dodataka za 1,8%, svježeg mlijeka za 1,5%, trajnog mlijeka za 1,0% dok je cijena običnog jogurta u čašici povećana za 1,9% u lipnju u odnosu na svibanj.

Cijena kokošjih jaja nakon što je u svibnju u odnosu na travanj pala za 2,0%, nastavlja se pad cijene i u lipnju u odnosu na svibanj i to za 2,1%. Tako cijena 10 komada kokošjih jaja u lipnju iznosi 2,83 eura (21,30 kuna) u odnosu na rujan prošle godine ukupno povećanje cijene kokošjih jaja u lipnju je 22,0%.

U skupini Proizvoda za čišćenje i održavanje zabilježen je pad cijena od 1,9%, gdje je cijena deterdženta za strojno pranje rublja smanjena za 2,9% a cijena tekućeg deterdženta za ručno pranje posuđa povećana za 2,9%.

Nakon što je tri mjeseca zaredom skupina Ulja i masti bilježila pad cijena u svibnju ove godine u odnosu na travanj ova skupina zabilježila je porast cijena za 1,2%, ali u mjesecu lipnju nastavlja se trend pada cijena ove skupine proizvoda koji iznosi 1,0%. U okviru ove skupine snižene su cijene suncokretovog ulja za 4,1%, maslaca za 0,3% dok su istovremeno cijene margarina porasle za 2,2%.

Cijene u skupini Kruh i proizvodi od žitarica pale su na mjesečnoj razini za 0,9% tome je pridonijelo smanjenje cijena sljedećih proizvoda: tjestenine za 7,2%, riže za 2,4% te bijelog kruha za 0,7%. Povećanje cijena u ovoj skupini zabilježeno je kod cijena peciva za 2,3%, cijena tosta za 1,7%, krafne za 1,5% i kukuruznih pahuljica za 0,3%, dok se cijene bijelog pšeničnog brašna, pšenične krupice i kruha od miješanog brašna nisu mijenjale na mjesečnoj razini u lipnju u odnosu na svibanj.

U lipnju 2023. u odnosu na svibanj skupina Ribe i riblji proizvodi bilježi pad cijena za 0,9% u kojoj su cijene filea smrznutog oslića snižene za 2,0% a cijene sardina u ulju bez dodataka istovremeno su povećane za 0,7% isto kao i cijene tune u konzervi i to za 0,3%.

Skupina Alkoholna pića ukupno također bilježi pad cijena i to za 0,9% u lipnju u odnosu na svibanj u kojoj je zabilježen pad cijene bijelog vina za 1,3% i porast cijene svijetlog piva u boci za 0,9%.

Porast cijena u lipnju u odnosu na svibanj 2023. zabilježen je kod devet skupina proizvoda i usluga košarice.

Skupina Voće nakon pada cijena u travnju, u lipnju drugi mjesec za redom nastavlja rast koji ovaj mjesec iznosi 4,2% u odnosu na svibanj. U tome je najviše porasla cijena naranči za 9,7%, cijena limuna za 5,7% i cijena jabuka za 4,0%, dok su cijene banana zabilježile pad od 2,0%.

Skupina Meso i mesni proizvodi bilježi porast cijena u lipnju u odnosu na svibanj za 2,2%. Najveći porast u toj skupini zabilježen je kod cijena paštete za 8,0%, cijene čajne kobasice za 7,2%, cijene svinjskog buta bez kosti za 5,7%, posebne salame za 3,8%, junetine s kostima za 2,3%, mortadele za 1,5%, slanine za 0,7% te cijene šunke u ovitku za 0,5%. Pad cijena u ovoj skupini zabilježen je kod svinjskih kotleta sa kostima za 2,9%, telećih rebara za 0,7% i cijena hrenovki bez dodataka za 0,5%. Cijena svježeg pileta nije se mijenjala u lipnju u odnosu na svibanj.

Skupina Ugostiteljske usluge također bilježi porast cijena u lipnju u odnosu na svibanj i to za 1,7%. U toj skupini porasle su cijene svih proizvoda i usluga koje se prate u okviru ove skupine košarice, primjerice porasla je cijena porcije juhe za 2,3%, cijena šalice kave espresso za 2,0%, cijena 2 dl voćnog soka za 1,9%, bečkog odreska s prilogom i porcije pizze za 1,7% te cijena porcije špageta za 1,5%.

Cijene u skupini Bezalkoholnih pića porasle su za 1,5%, a u toj skupini zabilježen je porast cijena prirodnog voćnog soka za 6,1%, te cijena čaja u filter vrećicama za 2,7%, gaziranog bezalkoholnog napitka za 1,5%, prirodne negazirane mineralne vode za 1,1%, voćnog sirupa i mljevene kave za 0,3%, dok se cijena mineralne gazirane vode u plastičnoj boci nije mijenjala u lipnju u odnosu na svibanj.

Skupina Proizvoda za osobnu higijenu i njegu također bilježi porast cijena u lipnju u odnosu na svibanj i to za 1,4% u tome je porast cijena zabilježen kod cijena kreme za lice za 3,4%, paste za zube u tubi za 3,1%, cijene četkice za zube za 2,1% i cijene šampona za kosu za 1,1% dok su cijene gela za tuširanje pale za 3,9% a cijene tekućeg sapuna za 1,2%.

Cijene u skupini Povrće u lipnju nastavljaju rasti pa tako cijene u toj skupini u lipnju u odnosu na svibanj bilježe rast za 1,6%. Najveći doprinos porastu cijena u ovoj skupini dolazi od rasta cijena: krumpira za 38,9%, tikvica za 21,4%, kelja za 10,5%, mrkve za 7,3%, crvenog luka za 6,6%, slatkog zelja za 5,0%, dok su istovremeno u toj skupini smanjene cijene: paprike za 12,5%, rajčice za 11,2%, suhog graha za 1,9%, brokule za 1,8%, šampinjona za 1,6% a cijena konzerviranih krastavaca nije se mijenjala u lipnju u odnosu na svibanj.

Kod Ostalih prehrambenih proizvoda zabilježen je porast cijena za 1,1%, tome je pridonio porast cijena napolitanki za 6,3%, mliječne čokolade bez dodataka za 5,7%, čipsa u vrećici za 3,7%, džema za 1,7%, kuhinjske soli za 1,2% i dječje instant hrane za 0,4%, dok su u lipnju u odnosu na svibanj smanjene cijene majoneze u vrećici za 2,1%, cijene šećera za 0,8% i meda za 0,5%.

Skupina Ostale usluge u lipnju u odnosu na svibanj bilježi porast od 0,4%. U tome su porasle cijene: ulaznica za kino za 2,5%, usluga pedikera za 2,4%, kemijskog čišćenja hlača za 1,6%, cijene redovnog godišnjeg servisa plinskog bojlera za 1,4%, cijene ženskog šišanja sa pranjem kose i fen frizurom za 1,3%, muškog šišanja bez pranja kose za 0,7%, cijene klasične masaže cijelog tijela za 0,6%, dok se cijene ulaznica za kazalište, mjesečne članarine za teretanu, ulaznica za bazen i ostale u toj skupini nisu mijenjale u lipnju u odnosu na svibanj.

Cijene u skupini Zdravlje zabilježile su porast od 0,2%, a u tome: cijene sirupa za ublažavanje kašlja za odrasle porasle su za 1,1% i cijene stomatološke usluge-čišćenje zubnoga kamenca za 0,6% a cijene tableta za snižavanje temperature, cijene laboratorijskih pretraga i dopunskog zdravstvenog osiguranja u ovoj skupini ostale su nepromijenjene na mjesečnoj razini tj. u lipnju u odnosu na svibanj ove godine nisu se mijenjale.

2. Udruge za zaštitu potrošača prate kretanje cijena roba i usluga u kunama i u eurima u razdoblju obveznog dvojnog iskazivanja u okviru provedbe projekta „Tajni kupac za zaštitu potrošača u procesu uvođenja eura u Republici Hrvatskoj“. Udruge za zaštitu potrošača prate košaricu proizvoda od 45 roba i 10 usluga. Poveznice na internetske stranice udruga na kojima su objavljena mjesečna Izvješća o kretanju maloprodajnih cijena u kunama i u eurima za lipanj 2023. su kako slijedi:

3. Web stranica „Kretanje cijena“ potrošačima omogućuje na jednom mjestu informacije o kretanju maloprodajnih cijena osnovnih 78 kategorija proizvoda koji čine osnovnu potrošačku košaricu. Podatke je moguće pretraživati kroz različite filtere, prema trgovcu, prema kategoriji proizvoda te prema filterima: pojeftinilo, poskupilo, na akciji, zadržalo cijenu. Cijene se ažuriraju svakih 15 dana, odnosno 15-tog u mjesecu te zadnji dan u mjesecu i uspoređuju u odnosu na 31. prosinac 2022. za trgovačke lance koji redovito dostavljaju maloprodajne cijene za objavu (KTC, Tommy, Konzum).

Aplikativno rješenje „Kretanje cijena“ dostupno je putem web stranica Ministarstva gospodarstva i održivog razvoja na https://mingor.gov.hr/ ili direktno putem web adrese https://kretanje-cijena.hr/.

 

Želite znati više?

Top tagovi (Etički kodeks)

Teme

Pretražite teme

Povratak na vrh

Link sadržaja je kopiran u međuspremnik.