Praćenje kretanja cijena roba i usluga u kunama i u eurima u Republici Hrvatskoj u listopadu 2022.

23. studenoga 2022.

Praćenje kretanja cijena najčešće kupljenih roba i usluga u kunama i eurima jedan je od ključnih mehanizama zaštite potrošača u procesu uvođenja eura u Republici Hrvatskoj. Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja, kao nositelj Koordinacijskog odbora za prilagodbu gospodarstva i zaštitu potrošača u procesu uvođenja eura u Republici Hrvatskoj, organiziralo je u dva pravca praćenje kretanja maloprodajnih cijena najčešće kupljenih roba i usluga u razdoblju obveznog dvojnog iskazivanja cijena u kuni i euru, koje traje od 5. rujna 2022. do 31. prosinca 2023.

1. U suradnji s Državnim zavodom za statistiku organizirano je mjesečno praćenje cijena u 9 hrvatskih gradova (Zagreb, Split, Rijeka, Osijek, Varaždin, Dubrovnik, Pula, Slavonski Brod i Sisak) iz kojih se izračunavaju prosječne maloprodajne cijene.

Državni zavod za statistiku angažirao je snimatelje cijena te provodi statističko istraživanje „Prosječne maloprodajne cijene dobara i usluga u kunama i u eurima u Republici Hrvatskoj“. Za praćenje prosječnih maloprodajnih cijena odabrana su 103 proizvoda, od toga 78 roba i 25 usluga (košarica proizvoda). Na mjesečnoj razini prikuplja se oko 5.700 cijena na oko 800 prodajnih mjesta koji, sukladno Zakonu o uvođenju eura kao službene valute u Republici Hrvatskoj, imaju obvezu dvojnog iskazivanja.

Košarica proizvoda je stalna/fiksna, što znači da se iz mjeseca u mjesec snimaju cijene istih proizvoda, istih količina, na istim prodajnim mjestima. Popis prosječnih maloprodajnih cijena košarice proizvoda u kunama i u eurima u Republici Hrvatskoj za mjesec listopad 2022. možete pogledati ovdje. Izvor: Državni zavod za statistiku.

Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja na mjesečnoj razini objavljuje priopćenja za javnost o kretanju prosječnih maloprodajnih cijena u kunama i u eurima košarice proizvoda, a kao referentne cijene koriste se prosječne cijene iz rujna.

Rezultati praćenja cijena u listopadu, uspoređujući ih sa podacima iz rujna pokazuju da je kod 41 od 103 roba i usluga iz košarice proizvoda, cijena snižena u odnosu na rujan.

Kod 8 roba i usluga cijena u listopadu je ostala na razini cijene iz rujna (šećer, laboratorijske pretrage-kompletna krvna slika, u ugostiteljskim uslugama cijena porcije špageta, usluga ženskog šišanja sa pranjem kose i fen frizurom, ulaznica za kino, ulaznica za bazen, jedan semestar tečaja stranog jezika i naknada za vođenje tekućeg računa).

U skupini meso i mesni proizvodi gotovo svim proizvodima koji se prate cijene su snižene (svinjetina bez kosti-but za 5,5%, svinjetina s kostima-kotleti za 4,6%, posebna salama za 2,9%, pašteta za 2,3%, čajna kobasica za 1,7%, pile za 1,2%, hrenovke bez dodataka za 0,6%, šunka u ovitku za 0,7%). U toj skupini povećana je cijena mortadele za 2,7%, cijena telećih rebara za 1,6% i cijena slanine za 1,9%.

Cijene u skupini ribe i riblji proizvodi neznatno su se mijenjale u listopadu u odnosu na rujan tako da je povećana cijena smrznutog oslića-filea za 0,7% i tune u konzervi za 0,1%, ali je istovremeno smanjena cijena sardine u ulju bez dodataka za 0,4%.

U skupini mlijeko i mliječni proizvodi povećana je cijena jogurta običnog u čašici za 2,5% i sirnog namaza bez dodataka za 1,0%, ali je smanjena cijena svježeg mlijeka za 1,0%, polutvrdog sira za 0,8% i trajnog mlijeka za 0,1%.

Cijena kokošjih jaja povećana je u listopadu u odnosu na rujan za 4,6% (sa 17,46 kuna na 18,26 kuna).

Najveće povećanje cijena zabilježeno je u skupini povrća npr. tikvice za 95,3%, rajčice za 22,5%, suhi grah za 5,9%, mrkva za 5,2%. Povećanje cijena povrća može se pripisati i sezonalnosti tj. završetku sezone tog povrća. Nastavno, povrće čija je sezona branja sada pojeftinilo je. Tako je cijena kelja snižena za 12,7%, slatkog zelja za 10,8%, cijena brokule za 11,3% i crvenog luka za 2,8%. Snižena je i cijena šampinjona za 6,9%, krumpira za 2,3% i konzerviranih krastavaca za 0,7%.

U skupini ulja i masti sniženje cijene zabilježeno je kod maslaca za 3,7%, suncokretovog ulja za 1,9%, a povećanje je zabilježeno samo kod stolnog margarina za 0,4%.

Kod šest proizvoda u skupini kruha i proizvoda od žitarica zabilježen je porast: cijena tosta za 4,1%, cijena bijelog kruha od pšeničnog brašna za 2,9%, cijena peciva za 1,6%, cijena riže za 1,3%, cijena polubijelog kruha od pšeničnog brašna za 1,2% te cijena krafne za 1,0%. Istovremeno su u toj skupini snižene cijene pšeničnog bijelog brašna za 2,3%, kukuruznih pahuljica za 2,0%, pšenične krupice (grisa) za 1,3%, tjestenine za 0,6% te kruha miješanog za 0,5%.

Kod ostalih prehrambenih proizvoda najveće povećanje zabilježeno je kod napolitanki za 10,6%, mliječne čokolade za 7,5% i čipsa u vrećici za 3,4%, a u toj skupini cijena šećera je nepromijenjena u odnosu na rujan.

Cijena deterdženta za strojno pranje rublja povećana je u listopadu u odnosu na rujan za 6,5% povećana je i cijena tekućeg deterdženta za ručno pranje posuđa za 2,3%.

U skupini zdravlje najviše su povećane cijene kutije tableta za snižavanje temperature za 2,8%.

Cijene ugostiteljskih usluga zabilježile su porast od cca 0,3% dok su cijene u skupni ostalih usluga u listopadu ostale na razini cijena iz rujna, a povećane su cijene ulaznica za kazalište za 1,9%, cijena za sat klasične masaže tijela 1,7%, cijena za uslugu pedikera za 0,8% i cijena servisa plinskog bojlera za 0,5%.

2. Udruge za zaštitu potrošača prate kretanje cijena roba i usluga u kunama i u eurima u razdoblju obveznog dvojnog iskazivanja u okviru provedbe projekta „Tajni kupac za zaštitu potrošača u procesu uvođenja eura u Republici Hrvatskoj“. Udruge za zaštitu potrošača prate košaricu proizvoda od 45 roba i 10 usluga. Poveznice na internetske stranice udruga na kojima su objavljena mjesečna Izvješća o kretanju maloprodajnih cijena u kunama i u eurima za listopad su kako slijedi:

Želite znati više?

Top tagovi (Vijesti)

Teme

Pretražite teme

Povratak na vrh

Link sadržaja je kopiran u međuspremnik.