Praćenje kretanja cijena roba i usluga u kunama i u eurima u Republici Hrvatskoj u listopadu 2023.

06. prosinca 2023.

Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja, organiziralo je u tri pravca praćenje kretanja maloprodajnih cijena najčešće kupljenih roba i usluga.

1. U suradnji s Državnim zavodom za statistiku organizirano je mjesečno praćenje cijena u 9 hrvatskih gradova (Zagreb, Split, Rijeka, Osijek, Varaždin, Dubrovnik, Pula, Slavonski Brod i Sisak) iz kojih se izračunavaju prosječne maloprodajne cijene.

Državni zavod za statistiku angažirao je snimatelje cijena te provodi statističko istraživanje „Prosječne maloprodajne cijene dobara i usluga u kunama i u eurima u Republici Hrvatskoj“.
Za praćenje prosječnih maloprodajnih cijena odabrana su 103 proizvoda, od toga 78 roba i 25 usluga (košarica proizvoda).
Na mjesečnoj razini prikuplja se oko 5.700 cijena na oko 800 prodajnih mjesta koji, sukladno Zakonu o uvođenju eura kao službene valute u Republici Hrvatskoj, imaju obvezu dvojnog iskazivanja.
Košarica proizvoda je stalna/fiksna, što znači da se iz mjeseca u mjesec snimaju cijene istih proizvoda, istih količina, na istim prodajnim mjestima.

Popis prosječnih maloprodajnih cijena košarice proizvoda u kunama i u eurima u Republici Hrvatskoj za mjesec listopad 2023. možete pogledati ovdje.  Izvor: Državni zavod za statistiku.

Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja na mjesečnoj razini obrađuje i objavljuje priopćenja za javnost o kretanju prosječnih maloprodajnih cijena u kunama i u eurima košarice proizvoda, a kao referentne cijene koriste se prosječne cijene iz rujna 2022.

Ukupna vrijednost košarice 103 odabrana proizvoda (roba i usluga) u rujnu 2022. iznosi 944,77 eura (7.118,37 kuna), u rujnu 2023.  1.009,00 eura (7.602,31 kuna) a u listopadu 2023. vrijednost košarice iznosi 1.007,33 eura (7.589,73 kuna).  

Izvor: Državni zavod za statistiku – Prosječne maloprodajne cijene dobara i usluga u kunama i u eurima, obrada Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja

Promatrano prema ukupnoj vrijednosti košarice prosječne cijene u listopadu 2023. u odnosu na rujan 2023. godine smanjene su za 0,2%, a cijene košarice u listopadu ove godine u odnosu na rujan 2022. povećane za 6,6%.

Najveći doprinos ukupnom mjesečnom smanjenju iznosa vrijednosti košarice od 0,2% u listopadu u odnosu na rujan ove godine dale su maloprodajne cijene kod dvanaest grupa proizvoda i usluga košarice kod kojih je praćenjem zabilježeno pojeftinjenje.

Učinak ukupnog pojeftinjenja vrijednosti košarice u listopadu umanjen je zbog poskupljenja kod tri skupine proizvoda te kod jedne skupine proizvoda kojima se cijene nisu promijenile u odnosu na rujan 2023.

Analizirajući cijene košarice možemo zaključiti kako je već od prvog kvartala ove godine zabilježeno smanjenje cijena ulja, mlijeka, jaja i mesa što se može pripisati Vladinim mjerama za zaštitu kućanstava i gospodarstva od rasta cijena, a u srpnju je zbog sezonskog karaktera došlo i do smanjenja cijena povrća. U rujnu i listopadu izraženo je smanjenje cijena kod još većeg broja proizvoda zahvaljujući Odluci o izravnim mjerama kontrole cijena određenih proizvoda u trgovini na malo Vlade RH („Narodne novine“, broj: 107/2023-1531) koja je stupila na snagu 18. rujna 2023.

a) Ukupan pad cijena vrijednosti košarice u listopadu u odnosu na rujan 2023. zabilježen je kod sljedećih dvanaest skupina proizvoda i usluga košarice:
Cijena kokošjih jaja je u listopadu u odnosu na rujan pala je za 4,4% pa tako cijena 10 komada kokošjih jaja u listopadu 2023. iznosi 2,63 eura (19,79 kuna), a ta cijena je u odnosu na rujan prošle godine veća za 13,4% (17,46 kune).


Izvor: Državni zavod za statistiku – Prosječne maloprodajne cijene dobara i usluga u kunama i u eurima, obrada Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja

Sniženje cijena u listopadu u odnosu na rujan bilježi se i u skupini Povrće i to za 3,4%. Tome najveći doprinos daju niže cijene: kelja za 13,8%, slatkog zelja za 12,2%, paprike za 8,3%, krumpira za 6,7%,  suhog graha za 6,3%, brokule za 3,6%, crvenog luka za 3,0%, mrkve za 1,9 te šampinjona za 0,5%. U ovoj skupini povećane su cijene rajčice za 5,7% i tikvica 3,6% (zbog proteka sezone) te konzerviranih krastavaca za 0,4%.


Izvor: Državni zavod za statistiku – Prosječne maloprodajne cijene dobara i usluga u kunama i u eurima, obrada Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja

Skupina Ribe i riblji proizvodi bilježi pad cijena u listopadu na mjesečnoj razini za 3,2% u kojoj je zabilježen pad  cijena  sardina u ulju bez dodataka za 5,2%, filea smrznutog oslića za 3,8% i cijena tune bez dodataka u konzervi za 1,3%.

U listopadu 2023. u odnosu na rujan u skupini Ostali prehrambeni proizvodi zabilježen je pad cijena za 2,4%.  Tome je pridonio pad cijena: prirodnog meda za 5,3%, mliječne čokolade bez dodataka za 3,0%,  2,8%, napolitanki za 2,7%, instant dječje hrane za 1,7%, vegete obične za 1,5%, i kuhinjske soli za 1,2%. Povećana je cijena majoneze u vrećici za 4,7% i džema za 1,7%, dok su cijene šećera i čipsa u vrećici ostale nepromijenjene u odnosu na rujan ove godine.

U skupini Mlijeko i mliječni proizvodi došlo je do pada cijena ukupno za 2,3%. U tome je smanjena cijena polutvrdog sira za 3,2% i sirnog namaza bez dodataka za 0,9%. Povećana je cijena samo svježeg mlijeka za 0,8%, dok su cijene trajnog mlijeka i običnog jogurta u čašici ostale nepromijenjene u listopadu odnosu na rujan 2023.

Skupina Voće od rujna bilježi pad cijena i to u listopadu za 1,9% u odnosu na rujan. U toj skupini najviše je pala cijena limuna za 10,3% i cijena jabuka za 1,4%, dok  cijene banana kao i više mjeseci prije listopada bilježe rast, ovaj mjesec za 2,8%, a cijene naranči za 1,1%.


Izvor: Državni zavod za statistiku – Prosječne maloprodajne cijene dobara i usluga u kunama i u eurima, obrada Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja

U skupini Bezalkoholnih pića cijene su pale za 0,8%. Najveći pad cijena zabilježen je kod cijena prirodne negazirane mineralne vode u plastičnoj boci za 2,2%, voćnog sirupa za 1,6%, mljevene kave s kofeinom za 1,3%, mineralne gazirane vode u plastičnoj boci za 1,1% i prirodnog voćnog soka za 0,6%. U ovoj skupini povećana je samo cijena gaziranog bezalkoholnog napitka za 1,0% dok je cijena čaja u filter vrećicama ostala nepromijenjena u listopadu u odnosu na rujan.

U skupini Proizvoda za čišćenje i održavanje također je na mjesečnoj razini zabilježen pad cijena i to za  0,8%. Tome su pridonijele niže cijene tekućeg deterdženta za ručno pranje posuđa koje su smanjene za 1,4% i cijene deterdženta za strojno pranje rublja koje su smanjene za 0,6%.

Skupina Meso i mesni proizvodi bilježi pad cijena u listopadu u odnosu na rujan za 0,7%. Pad cijena zabilježen je kod cijena šunke u ovitku za 5,2%, posebne salame za 3,4%, paštete za 3,2%, svinjskog buta bez kosti za 2,6%, mortadele za 2,2%, svinjskih kotleta sa kostima za 0,8% i telećih rebara za 0,4%. Porasla je cijena slanine za 2,1%, junetine s kostima za 1,4% i cijena čajne kobasice za 1,1%. U listopadu u odnosu na rujan nije se mijenjala cijena pileta i hrenovki bez dodataka.

Skupina Alkoholna pića također bilježi pad cijena i to za 0,5%. U listopadu u odnosu na rujan u ovoj skupini došlo je do pada cijena bijelog vina za 0,9%, ali i porasta cijena svijetlog piva u boci za 0,9%.

Skupina Ulja i masti bilježi pad cijena u listopadu u odnosu na rujan za 0,3%. U okviru ove skupine snižena je cijena stolnog margarina za 1,0% i cijena maslaca za 0,9%, dok je cijena suncokretovog ulja povećana za 1,4%.

U skupini Proizvodi za osobnu higijenu i njegu u listopadu u odnosu na rujan zabilježen je pad cijena za 0,3%. U tome je cijena četkice za zube snižena za 1,7%, a cijena paste za zube u tubi, tekućeg sapuna s pumpicom i šampona za kosu za 0,8%, dok je u istoj skupini došlo do povećanja cijene gela za tuširanje i to za 0,7% i kreme za lice za 0,3%.

b) Veći pad cijena košarice u listopadu na mjesečnoj razini ublažio je porast cijena slijedećih skupina proizvoda i usluga:  
Skupina Ugostiteljske usluge bilježi porast cijena u listopadu u odnosu na rujan i to za 0,5%. U toj skupini porasle su cijene porcije juhe za 0,8%, pizze za 0,7%, porcije bečkog odreska s prilogom za 0,6%, 2 dl voćnog soka za 0,4% i porcija špageta za 0,1%. Cijena šalice kave espresso ostala je na razini cijene iz rujna tj. nije se mijenjala.


Izvor: Državni zavod za statistiku – Prosječne maloprodajne cijene dobara i usluga u kunama i u eurima, obrada Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja

Skupina Ostale usluge bilježi porast cijena za 0,2%. Tome je pridonio porast cijena:  klasične masaže cijelog tijela za 1,0%, usluga pedikera za 0,9%, ulaznica za kazalište i mjesečne članarine za korištenje teretane za 0,6%,  ženskog šišanja sa pranjem kose i fen frizurom i kemijskog čišćenja košulja za 0,5%, redoviti godišnji servis plinskog bojlera za 0,3%, kemijsko čišćenje hlača 0,2% i strojno pranje automobila za 0,1%.  Cijene ostalih usluga koje se nalaze u ovoj grupi nisu se mijenjale u listopadu u odnosu na rujan, primjerice: muško šišanje bez pranja kose, cijena ulaznica za kino, cijena ulaznica za bazen, tečaj stranog jezika te naknada za vođenje tekućeg računa.

Proizvodi i usluge u skupni Zdravlje na mjesečnoj razini u listopadu u odnosu na rujan 2023. bilježe porast cijena za 0,2%. U tome je porasla cijena tableta za snižavanje tjelesne temperature za 1,5%, cijena stomatološke usluge čišćenja zubnog kamenca u privatnoj praksi za 0,5% i cijena sirupa za ublažavanje kašlja za odrasle za 0,3%, dok se ostale cijene u ovoj skupini nisu mijenjale: cijene laboratorijske pretrage krvne slike i premije dopunskog zdravstvenog osiguranja.

c) u košarici proizvoda i usluga u listopadu u odnosu na rujan nisu se mijenjale cijene u slijedećoj skupini:

Cijene u skupini Kruh i proizvodi od žitarica u listopadu u odnosu na rujan 2023. nisu se mijenjale. Unutar te skupine su povećane cijene bijele riže za 2,0%, kukuruznih pahuljica za 0,9%, miješanog kruha i tjestenine za 0,6% a istovremeno su snižene cijene: tosta za 2,7%, peciva za 2,2%, krafne za 1,5%, bijelog kruha za 1,4%, pšenične krupice za 1,3% i polubijelog kruha za 0,8%, dok se cijene pšeničnog bijelog brašna nisu mijenjale.

2. Udruge za zaštitu potrošača prate kretanje cijena roba i usluga u kunama i u eurima u razdoblju obveznog dvojnog iskazivanja u okviru provedbe projekta „Tajni kupac za zaštitu potrošača u procesu uvođenja eura u Republici Hrvatskoj“. Udruge za zaštitu potrošača prate košaricu proizvoda od 45 roba i 10 usluga. Poveznice na internetske stranice udruga na kojima su objavljena mjesečna Izvješća o kretanju maloprodajnih cijena u kunama i u eurima za listopad 2023. su kako slijedi:

3. Web stranica „Kretanje cijena“ potrošačima omogućuje na jednom mjestu informacije o kretanju maloprodajnih cijena osnovnih 78 kategorija proizvoda koji čine osnovnu potrošačku košaricu. Podatke je moguće pretraživati kroz različite filtere, prema trgovcu, prema kategoriji proizvoda te prema filterima: pojeftinilo, poskupilo, na akciji, zadržalo cijenu. Cijene se ažuriraju svakih 15 dana, odnosno 15-tog u mjesecu te zadnji dan u mjesecu i uspoređuju u odnosu na 31. prosinac 2022. za trgovačke lance koji redovito dostavljaju maloprodajne cijene za objavu (KTC, Tommy, Konzum).

Želite znati više?

Top tagovi (Etički kodeks)

Teme

Pretražite teme

Povratak na vrh

Link sadržaja je kopiran u međuspremnik.