Praćenje kretanja cijena roba i usluga u kunama i u eurima u Republici Hrvatskoj u prosincu 2022.

24. siječnja 2023.

Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja, kao nositelj Koordinacijskog odbora za prilagodbu gospodarstva i zaštitu potrošača u procesu uvođenja eura u Republici Hrvatskoj, organiziralo je u dva pravca praćenje kretanja maloprodajnih cijena najčešće kupljenih roba i usluga u razdoblju obveznog dvojnog iskazivanja cijena u kuni i euru, koje traje od 5. rujna 2022. do 31. prosinca 2023.

1. U suradnji s Državnim zavodom za statistiku organizirano je mjesečno praćenje cijena u 9 hrvatskih gradova (Zagreb, Split, Rijeka, Osijek, Varaždin, Dubrovnik, Pula, Slavonski Brod i Sisak) iz kojih se izračunavaju prosječne maloprodajne cijene.

Državni zavod za statistiku angažirao je snimatelje cijena te provodi statističko istraživanje „Prosječne maloprodajne cijene dobara i usluga u kunama i u eurima u Republici Hrvatskoj“.
Za praćenje prosječnih maloprodajnih cijena odabrana su 103 proizvoda, od toga 78 roba i 25 usluga (košarica proizvoda).
Na mjesečnoj razini prikuplja se oko 5700 cijena na oko 800 prodajnih mjesta koji, sukladno Zakonu o uvođenju eura kao službene valute u Republici Hrvatskoj, imaju obvezu dvojnog iskazivanja.
Košarica proizvoda je stalna/fiksna, što znači da se iz mjeseca u mjesec snimaju cijene istih proizvoda, istih količina, na istim prodajnim mjestima.
Popis prosječnih maloprodajnih cijena košarice proizvoda u kunama i u eurima u Republici Hrvatskoj za mjesec prosinac 2022. možete pogledati ovdje. Izvor: Državni zavod za statistiku.

Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja na mjesečnoj razini objavljuje priopćenja za javnost o kretanju prosječnih maloprodajnih cijena u kunama i u eurima košarice proizvoda, a kao referentne cijene koriste se prosječne cijene iz rujna.

Ukupna vrijednost košarice 103 odabrana proizvoda (roba i usluga) u rujnu 2022. iznosi 944,77 eura (7118,29 kuna), u studenome 2022. iznosi 945,87 eura (7126,46 kuna), a u prosincu 947,43 eura (7138,35 kuna).


Promatrano prema ukupnoj vrijednosti košarice prosječne cijene u prosincu u odnosu na studeni povećane su za 0,3% isto kao u odnosu na rujan za 0,3%.

Rezultati praćenja cijena u prosincu, uspoređujući ih s podacima iz studenoga pokazuju da je kod 32 proizvoda i 3 usluge iz košarice proizvoda, cijena snižena u odnosu na studeni.

Cijene u prosincu ostale su na razini cijena iz studenoga kod 3 proizvoda (pšenično brašno-bijelo, šećer, vegeta). Cijena u prosincu nije se mijenjala, tj. ostala je na razini cijene iz studenoga za 7 usluga iz košarice i to za: laboratorijske pretrage-kompletna krvna slika, premiju dopunskog zdravstvenog osiguranja, redovni godišnji servis plinskog bojlera, ulaznice za kazalište, mjesečna članarina za teretanu, tečaj stranog jezika te naknada za vođenje tekućeg računa.

Kod ostalih proizvoda zabilježen je rast cijena u prosincu u odnosu na studeni, a najveći porast je kako slijedi:

U skupini Kruh i proizvodi od žitarica za 0,7% (u tome: tjestenina za 3,9%, tost za 3,3%, polubijeli kruh za 2,8%, pecivo 1,9%, kukuruzne pahuljice za 0,4%).

Cijene u skupini Ribe i riblji proizvodi u prosincu u odnosu na studeni porasle su kod filea smrznutog oslića za 2,7% i sardine u ulju bez dodataka za 0,2%.

U skupini Mlijeko i mliječni proizvodi povećana je cijena jogurta običnog u čašici za 6,0%, sirnog namaza bez dodataka za 3,2% polutvrdog sira za 2,7% i svježeg mlijeka za 1,0%.


Povećana je cijena kokošjih jaja u prosincu u odnosu na studeni za 7,5%, cijena kokošjih jaja u prosincu u odnosu na rujan ukupno je povećana je za 23,3% sa 2,32 eura (17,46 kuna) u rujnu na 2,86 eura (21,52 kune) u prosincu.

U skupini Ulja i masti u prosincu u odnosu na studeni najveći rast cijene zabilježen je kod maslaca i to za 12,5% sa 3,19 eura (24,00 kune) na 3,58 eura (26,99 kuna).

Cijene proizvoda za čišćenje i održavanje u kućanstvu u prosincu u odnosu na studeni porasle su za 4,6%, najviše deterdžent za strojno pranje rublja za 4,9%.

U skupini bezalkoholnih i alkoholnih pića cijene su porasle kod voćnog sirupa za 7,2%, svijetlog piva u boci za 4,3%, mineralna gazirana i prirodna negazirana voda u plastičnoj boci za 2,5% te cijena vina bijelog za 2,1%.

Skupina proizvoda za osobnu higijenu i njegu zabilježila je rast cijena u prosincu u odnosu na studeni u košarici za 4,1% u tome najveći porast zabilježen je kod cijena gela za tuširanje za 7,8%, tekućeg sapuna za 4,8%, četkice za zube za 4,5%, paste za zube za 3,6% i šampona za kosu za 3,3%.

Cijene u skupini Zdravlje porasle su 0,2% dok je skupina Ugostiteljske usluge zabilježila porast cijena za 0,3%.
Veći dio cijena usluga iz skupine Ostale usluge u prosincu u odnosu na studeni nije se mijenjala, osim cijene ulaznice za kino za 1,5%, kemijskog čišćenja hlača i ulaznice za bazen koja je porasla za 1,1%, strojno pranje automobila za 0,8%, muškog šišanja bez pranja kose za 0,4% te ženskog šišanja sa pranjem kose i fen frizurom za 0,2%.

Skupine proizvoda koje bilježe pad cijena u prosincu u odnosu na studeni su slijedeće:

Skupina Meso i mesni proizvodi bilježi najveći pad cijena u košarici proizvoda u prosincu u odnosu na studeni i to za 1,3% (u tome: mortadela za 7,8%, svinjski kotleti s kostima za 5,3%, šunka u ovitku za 3,4%, teleća rebra za 2,3%, čajna kobasica za 2,2%, svinjski but bez kosti za 1,4%, pašteta za 1,0%).

Kod ostalih prehrambenih proizvoda najveći pad cijena zabilježen je kod cijena čipsa u vrećici za 2,7%, cijena prirodnog meda za 2,0%, mliječne čokolade bez dodataka za 1,1%, te dječje instant hrane za 1,1% tako da ukupna skupina ostali prehrambeni proizvodi bilježi pad za 0,8%.

U Skupini Voće i povrće u prosincu u odnosu na studeni pad cijena zabilježen je kod devet proizvoda u košarici i to: mrkva za 18,1%, kelj za 17,9%, slatko zelje za 15,1%, paprika za 9,2%, naranče za 8,9%, rajčice i tikvice za 4,6%, krumpiri za 0,5% i jabuke za 0,2%.


2. Udruge za zaštitu potrošača prate kretanje cijena roba i usluga u kunama i u eurima u razdoblju obveznog dvojnog iskazivanja u okviru provedbe projekta „Tajni kupac za zaštitu potrošača u procesu uvođenja eura u Republici Hrvatskoj“. Udruge za zaštitu potrošača prate košaricu proizvoda od 45 roba i 10 usluga. Poveznice na internetske stranice udruga na kojima su objavljena mjesečna Izvješća o kretanju maloprodajnih cijena u kunama i u eurima za prosinac 2022. su kako slijedi:

Društvo potrošača Međimurja https://www.euro.dpm.hr/index.php/mjesecna-izvjesca
Razvojna organizacija zaštite potrošača  https://www.euro.rozp.hr/index.php?view=article&id=7:sluzbena-izvjesca&catid=20
Centar za edukaciju i informiranje potrošača https://ceip.hr/tajni-kupci-prosinac/
Hrvatska udruga za zaštitu potrošača https://huzp.hr/tajni-kupac-izvjesce-za-prosinac/
Udruga Potrošački centar http://www.potrosackicentar.hr/wp-content/uploads/2023/01/Prosinac.pdf
Udruga Zvonimir https://zvonimir.hr/images/uploads/442/izvjestaj_kretanja_roba_i_usluga_za_prosinac_2022.pdf

Želite znati više?

Top tagovi (Vijesti)

Teme

Pretražite teme

Povratak na vrh

Link sadržaja je kopiran u međuspremnik.