Praćenje kretanja cijena roba i usluga u kunama i u eurima u Republici Hrvatskoj u rujnu 2023.

30. listopada 2023.

Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja, organiziralo je u tri pravca praćenje kretanja maloprodajnih cijena najčešće kupljenih roba i usluga.

1. U suradnji s Državnim zavodom za statistiku organizirano je mjesečno praćenje cijena u 9 hrvatskih gradova (Zagreb, Split, Rijeka, Osijek, Varaždin, Dubrovnik, Pula, Slavonski Brod i Sisak) iz kojih se izračunavaju prosječne maloprodajne cijene.

Državni zavod za statistiku angažirao je snimatelje cijena te provodi statističko istraživanje „Prosječne maloprodajne cijene dobara i usluga u kunama i u eurima u Republici Hrvatskoj“.

Za praćenje prosječnih maloprodajnih cijena odabrana su 103 proizvoda, od toga 78 roba i 25 usluga (košarica proizvoda).

Na mjesečnoj razini prikuplja se oko 5.700 cijena na oko 800 prodajnih mjesta koji, sukladno Zakonu o uvođenju eura kao službene valute u Republici Hrvatskoj, imaju obvezu dvojnog iskazivanja. Košarica proizvoda je stalna/fiksna, što znači da se iz mjeseca u mjesec snimaju cijene istih proizvoda, istih količina, na istim prodajnim mjestima.

Popis prosječnih maloprodajnih cijena košarice proizvoda u kunama i u eurima u Republici Hrvatskoj za mjesec rujan 2023. možete pogledati ovdje.  Izvor: Državni zavod za statistiku.

Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja na mjesečnoj razini obrađuje i objavljuje priopćenja za javnost o kretanju prosječnih maloprodajnih cijena u kunama i u eurima košarice proizvoda, a kao referentne cijene koriste se prosječne cijene iz rujna 2022.

Ukupna vrijednost košarice 103 odabrana proizvoda (roba i usluga) u rujnu 2022. iznosi 944,77 eura (7.118,37 kuna), u kolovozu 2023. 992,53 eura (7.478,22 kuna) a u rujnu 2023. vrijednost košarice iznosi 1.009,00 eura (7.602,31 kuna).

Izvor: Državni zavod za statistiku – Prosječne maloprodajne cijene dobara i usluga u kunama i u eurima, obrada Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja

Promatrano prema ukupnoj vrijednosti košarice prosječne cijene u rujnu 2023. u odnosu na kolovoz 2023. godine povećane su za 1,7%, a cijene košarice na godišnjoj razini u rujnu ove godine u odnosu na rujan 2022. povećane za 6,8% tako da je iznos košarice uvećan za 64,23 eura.

Najveći doprinos ukupnom mjesečnom povećanju iznosa vrijednosti košarice od 1,7% u rujnu u odnosu na kolovoz ove godine dale su maloprodajne cijene kod 6 grupa proizvoda i usluga košarice kod kojih je praćenjem zabilježeno poskupljenje, dok je učinak ukupnog poskupljenja ublažen zbog pojeftinjenja kod 10 skupina proizvoda.

 

a) Ukupan porast cijena košarice u rujnu u odnosu na kolovoz 2023. iznosi 1,7%. Po grupama proizvoda i usluga sadržanih u košarici najveći doprinos mjesečnom porastu daju veće cijene sljedećih skupina proizvoda i usluga:

Skupina Ostale usluge u rujnu u odnosu na kolovoz bilježi porast od 3,4%. U tome su porasle cijene: jednog semestra tečaja stranog jezika za 5,7%, usluga pedikera za 1,3%, mjesečne članarine za korištenje teretane za 0,4%, ženskog šišanja sa pranjem kose i fen frizurom za 0,3%, kemijskog čišćenja košulja za 0,3% te sat klasične masaže cijelog tijela za 0,2%.  Cijene ostalih usluga koje se nalaze u ovoj grupi nisu se mijenjale u rujnu u odnosu na cijene iz kolovoza kao primjerice.: muško šišanje bez pranja kose, kemijsko čišćenje hlača, strojno pranje automobila, cijena ulaznica za kino, cijena ulaznica za kazalište i bazen te naknada za vođenje tekućeg računa.

Izvor: Državni zavod za statistiku – Prosječne maloprodajne cijene dobara i usluga u kunama i u eurima, obrada Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja

U skupini Proizvoda za čišćenje i održavanje također je na mjesečnoj razini zabilježen porast cijena i to za 3,0%. Cijena deterdženta za strojno pranje rublja povećana je za 3,9%, a cijena tekućeg deterdženta za ručno pranje posuđa smanjena je za 0,7%.

Skupina Alkoholna pića također bilježi porast cijena i to za 1,8%. U rujnu u odnosu na kolovoz u ovoj skupini došlo je do pada cijena svijetlog piva u boci za 0,9%, ali i porasta cijene bijelog vina za 2,4%.

Cijene Ugostiteljskih usluga bilježe porast na mjesečnoj razini u rujnu u odnosu na kolovoz i to za 1,1%. U toj skupini porasle su cijene porcije špageta za 2,2%, pizze za 1,0%, porcije juhe za 0,8%, porcije bečkog odreska s prilogom za 0,7% te šalica kave espresso za 0,6%, dok je cijena 2 dl voćnog soka ostala na razini cijene iz kolovoza tj. nije se mijenjala.

U skupini Proizvodi za osobnu higijenu i njegu u rujnu u odnosu na kolovoz zabilježen je porast za 0,6%, u tome je cijena četkice za zube porasla za 1,7%, cijena paste za zube u tubi za 1,3%,šampona za kosu za 1,3% te kreme za lice za 1,2% dok je u istoj skupini došlo do pada cijene gela za tuširanje i to za 3,5% i tekućeg sapuna s pumpicom za 0,4%.

Proizvodi i usluge u skupni Zdravlje na mjesečnoj razini u rujnu u odnosu na kolovoz 2023. bilježe porast cijena za 0,4% u tome je porasla cijena tableta za snižavanje tjelesne temperature za 5,3% i cijena stomatološke usluge čišćenja zubnog kamenca u privatnoj praksi za 0,9% dok se ostale cijene u ovoj skupini nisu mijenjale: cijene sirupa za ublažavanje kašlja za odrasle, cijene laboratorijske pretrage krvne slike te premije dopunskog zdravstvenog osiguranja.

b) Pad cijena u rujnu u odnosu na kolovoz 2023. zabilježen je kod deset skupina proizvoda i usluga košarice i to velikim dijelom zahvaljujući ograničavanju cijena u okviru Vladinih mjera pomoći stanovništvu (Odluka o izravnim mjerama kontrole cijena određenih proizvoda u trgovini na malo Vlade RH („Narodne novine“, broj: 107/2023-1531) koja je stupila na snagu 18. rujna 2023.).

U skupini Mlijeko i mliječni proizvodi došlo je do pada cijena ukupno za 5,9%.  U tome je smanjena cijena običnog jogurta u čašici za 12,7%, polutvrdog sira za 7,1%, svježeg mlijeka za 1,5%, trajnog mlijeka za 1,0% i sirnog namaza bez dodataka za 0,9%.

Izvor: Državni zavod za statistiku – Prosječne maloprodajne cijene dobara i usluga u kunama i u eurima, obrada Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja

Cijena kokošjih jaja je u rujnu u odnosu na kolovoz pala je za 5,8% pa tako cijena 10 komada kokošjih jaja u rujnu 2023. iznosi 2,75 eura (20,72 kuna), a ta cijena je u odnosu na rujan prošle godine veća za 18,5% (17,46 kune).

U skupini Bezalkoholnih pića cijene su pale za 4,0%. Najveći pad cijena zabilježen je kod cijena voćnog sirupa i to za 15,6%. Zatim je snižena cijena gaziranog bezalkoholnog napitka za 1,9%, te cijena prirodne negazirane mineralne vode u plastičnoj boci za 1,1% dok je u toj skupini zabilježen porast cijena prirodnog voćnog soka za 2,9% i mljevene kave sa kofeinom za 0,3%. Ostale cijene: čaj u filter vrećicama i mineralna gazirana voda u plastičnoj boci nije se mijenjala u rujnu u odnosu  na kolovoz ove godine.

Skupina Voće nakon nekoliko mjeseci rasta ovaj mjesec bilježi pad cijena u iznosu od 2,7% u odnosu na kolovoz. U toj skupini najviše je pala cijena limuna za 13,8%. Cijene banana kao i više mjeseci prije rujna bilježe rast; ovaj mjesec za 3,6%. Cijene jabuka povećale su se za 2,1%, dok istovremeno cijene naranči u rujnu nisu se mijenjale u odnosu na kolovoz.

Cijene u skupini Kruh i proizvodi od žitarica pale su na mjesečnoj razini za 2,2%. Tome je pridonijelo smanjenje cijena sljedećih proizvoda: riže za 7,4%, tosta za 3,7%, tjestenine za 3,4% te pšenične krupice za 0,7% dok se cijene ostalih proizvoda u ovoj skupini nisu mijenjale: pšeničnog brašna bijelog, polubijelog kruha, kruha od miješanog brašna, peciva i krafni. Porasle su cijene samo bijelog pšeničnog kruha za 0,7% i kukuruznih pahuljica za 0,3%.

Sniženje cijena u rujnu u odnosu na kolovoz bilježi se i u skupini Povrće i to za 2,0%. Najveći doprinos  daju niže cijene: mrkve za 25,7%, suhog graha za 11,8% i krumpira za 9,5%.

U ovoj skupini snižene su i cijene kelja za 8,6%, crvenog luka za 5,7%, šampinjona za 4,1%, slatkog zelja za 2,2% te konzerviranih krastavaca za 1,9%. Povećanje cijena tikvica za 13,7%, paprike za 11,2%, rajčice za 10,3% i brokule za 2,6% pripisuje se proteku sezone proizvoda.

Izvor: Državni zavod za statistiku – Prosječne maloprodajne cijene dobara i usluga u kunama i u eurima, obrada Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja

U skupini Ostali prehrambeni proizvodi zabilježen je pad cijena za 1,4%. Tome je pridonio pad cijena mliječne čokolade bez dodataka za 6,6%, prirodnog meda za 2,8%, džema za 1,7%, čipsa za 1,5%, šećera za 0,8% i cijena napolitanki za 0,7%.

Povećana je samo cijena majoneze u vrećici za 8,2%, dok su cijene kuhinjske soli, vegete i instant dječje hrane ostale nepromijenjene u rujnu u odnosu na kolovoz.

U rujnu 2023. u odnosu na kolovoz i skupina Ribe i riblji proizvodi bilježi pad cijena za 1,4% u kojoj je zabilježen pad  cijena filea smrznutog oslića za 2,0% i cijena tune bez dodataka u konzervi za 0,9%  a cijene sardina u ulju bez dodataka nisu se mijenjale.

Skupina Ulja i masti bilježi pad cijena u rujnu u odnosu na kolovoz za 1,2%. U okviru ove skupine snižena je cijena maslaca za 2,4% i cijena suncokretovog ulja za 1,3%, dok je istovremeno cijena stolnog margarina povećana za 3,2%.

Izvor: Državni zavod za statistiku – Prosječne maloprodajne cijene dobara i usluga u kunama i u eurima, obrada Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja

Skupina Meso i mesni proizvodi bilježi pad cijena u rujnu u odnosu na kolovoz za 0,5%. Pad cijena zabilježen je kod cijena hrenovki bez dodataka za 4,1%, šunke u ovitku za 3,1%, posebne salame za 2,8%, junetine s kostima 2,4%, čajne kobasice za 0,7%, svinjskog buta bez kosti za 0,3%, pile za 0,3%. Porasla je cijena paštete za 4,2%, slanine za 1,6%, telećih rebara za 1,5%, mortadele za 1,1% i svinjskih kotleta sa kostima za 0,2%.

2. Udruge za zaštitu potrošača prate kretanje cijena roba i usluga u kunama i u eurima u razdoblju obveznog dvojnog iskazivanja u okviru provedbe projekta „Tajni kupac za zaštitu potrošača u procesu uvođenja eura u Republici Hrvatskoj“. Udruge za zaštitu potrošača prate košaricu proizvoda od 45 roba i 10 usluga. Poveznice na internetske stranice udruga na kojima su objavljena mjesečna Izvješća o kretanju maloprodajnih cijena u kunama i u eurima za rujan 2023. su kako slijedi:

3. Web stranica „Kretanje cijena“ potrošačima omogućuje na jednom mjestu informacije o kretanju maloprodajnih cijena osnovnih 78 kategorija proizvoda koji čine osnovnu potrošačku košaricu. Podatke je moguće pretraživati kroz različite filtere, prema trgovcu, prema kategoriji proizvoda te prema filterima: pojeftinilo, poskupilo, na akciji, zadržalo cijenu. Cijene se ažuriraju svakih 15 dana, odnosno 15-tog u mjesecu te zadnji dan u mjesecu i uspoređuju u odnosu na 31. prosinac 2022. za trgovačke lance koji redovito dostavljaju maloprodajne cijene za objavu (KTC, Tommy, Konzum).

Želite znati više?

Top tagovi (Etički kodeks)

Teme

Pretražite teme

Povratak na vrh

Link sadržaja je kopiran u međuspremnik.