Praćenje kretanja cijena roba i usluga u kunama i u eurima u Republici Hrvatskoj u studenom 2022.
Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja, kao nositelj Koordinacijskog odbora za prilagodbu gospodarstva i zaštitu potrošača u procesu uvođenja eura u Republici Hrvatskoj, organiziralo je u dva pravca praćenje kretanja maloprodajnih cijena najčešće kupljenih roba i usluga u razdoblju obveznog dvojnog iskazivanja cijena u kuni i euru, koje traje od 5. rujna 2022. do 31. prosinca 2023.
1. U suradnji s Državnim zavodom za statistiku organizirano je mjesečno praćenje cijena u 9 hrvatskih gradova (Zagreb, Split, Rijeka, Osijek, Varaždin, Dubrovnik, Pula, Slavonski Brod i Sisak) iz kojih se izračunavaju prosječne maloprodajne cijene.
Državni zavod za statistiku angažirao je snimatelje cijena te provodi statističko istraživanje „Prosječne maloprodajne cijene dobara i usluga u kunama i u eurima u Republici Hrvatskoj“.
Za praćenje prosječnih maloprodajnih cijena odabrana su 103 proizvoda, od toga 78 roba i 25 usluga (košarica proizvoda).
Na mjesečnoj razini prikuplja se oko 5.700 cijena na oko 800 prodajnih mjesta koja, sukladno Zakonu o uvođenju eura kao službene valute u Republici Hrvatskoj, imaju obvezu dvojnog iskazivanja.
Košarica proizvoda je stalna/fiksna, što znači da se iz mjeseca u mjesec prikupljaju cijene istih proizvoda, u istim količinama, na istim prodajnim mjestima.
Popis prosječnih maloprodajnih cijena košarice proizvoda u kunama i u eurima u Republici Hrvatskoj za mjesec studeni 2022. možete pogledati ovdje. Izvor: Državni zavod za statistiku.
Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja na mjesečnoj razini objavljuje priopćenja za javnost o kretanju prosječnih maloprodajnih cijena košarice proizvoda u kunama i u eurima, a kao referentne cijene koriste se prosječne cijene iz rujna.
Ukupna vrijednost košarice 103 odabrana proizvoda (roba i usluga) u rujnu 2022. iznosi 7.118,29 kuna, u listopadu iznosi 7.099,81 kunu, a u studenom 2022. iznosi 7.126,46 kuna.
Promatrano prema ukupnoj vrijednosti košarice, prosječne cijene u studenom u odnosu na listopad povećane su za 0,4%, a u odnosu na rujan za 0,1%.
Rezultati praćenja cijena u studenom, uspoređujući ih s podacima iz listopada pokazuju da je kod 24 proizvoda i 1 usluge iz košarice proizvoda, cijena snižena u odnosu na listopad.
Cijene u studenom ostale su na razini cijena iz listopada kod 3 proizvoda (pšenična krupica-gris,pile i premija dopunskog zdravstvenog osiguranja) i kod 10 usluga iz košarice. Cijena u studenom ostala je na razini cijene iz listopada za: laboratorijske pretrage-kompletna krvna slika, stomatološka usluga-čišćenje zubnoga kamenca, ugostiteljske usluge: kava espresso i voćni sok, kemijsko čišćenje hlača, kemijsko čišćenje košulja, redoviti godišnji servis plinskog bojlera, strojno pranje automobila, ulaznica za kino te naknada za vođenje tekućeg računa.
Kod ostalih proizvoda zabilježen je rast cijena u studenom u odnosu na listopad, a najveći porast je: u skupini kruh i proizvodi od žitarica za 2,8% (bijeli kruh za 5,3%, polubijeli kruh za 3,5%, krafna za 3,4%, bijela riža za 3,3%, miješani kruh za 3,2%, tost za 3,2%, kukuruzne pahuljice za 2,8% i tjestenina za 2,5%).
U skupini meso i mesni proizvodi za 1,5% (svinjski kotleti s kostima za 4,1%, svinjski but bez kosti za 3,3%, hrenovke bez dodataka za 2,5%, pašteta za 2,1%, teleća rebra za 1,9% i šunka u ovitku za 1,9%).
Cijene u skupini ribe i riblji proizvodi u studenom u odnosu na listopad porasle su kod filea smrznutog oslića za 2,4% i tune u konzervi bez dodataka za 1,7%.
U skupini mlijeko i mliječni proizvodi povećana je cijena sirnog namaza bez dodataka za 6,1%, polutvrdog sira za 1,3%, trajnog mlijeka za 0,5% i svježeg mlijeka za 0,4%.
Povećana je cijena kokošjih jaja u studenom u odnosu na listopad za 9,6% (s 18,26 kuna na 20,02 kuna).
Skupina voće i povrće u studenome u odnosu na listopad bilježi pad cijena za 5,8%, iako su u toj skupini neki proizvodi zabilježili rast cijena, primjerice, krumpir za 11,7%, mrkva za 7,1%, paprika za 6,8%, jabuke za 4%, suhi grah za 1,6%, ali su u istoj skupini sljedeći proizvodi zabilježili pad cijena: tikvice za 25,8%, naranče za 21,8%, brokula za 14%, rajčice za 8,1% i paprika za 7,4%.
U skupini ulja i masti rast cijene zabilježen je samo kod maslaca i to za 2,7% (s 23,38 na 24 kune).
Kod ostalih prehrambenih proizvoda najveći porast cijena zabilježen je kod čipsa u vrećici za 4,4%, mliječne čokolade bez dodataka za 2,4%, kuhinjske soli 1,5% te dječje instant hrane za 0,7%.
U skupini bezalkoholnih i alkoholnih pića cijene su porasle kod bijelog vina za 4%, gaziranog bezalkoholnog napitka za 3,5%, kutije čaja u filter vrećici za 3,1%, prirodnog voćnog soka za 2,5% te prirodne negazirane mineralne vode u plastičnoj boci za 0,9%.
Cijene u skupini zdravlje porasle su kod sirupa za ublažavanje kašlja za odrasle za 1,4% i tableta za snižavanje tjelesne temperature za 1,3%.
Skupina ugostiteljske usluge zabilježila je porast cijena za 0,3% u kojoj je najviše porasla porcija srednje pizze za 1%.
Veći dio cijena usluga iz skupine ostale usluge u studenom u odnosu na listopad nije se mijenjala, osim cijene ulaznice za bazen koja je porasla za 16,1%, muškog šišanja bez pranja kose za 1% te ženskog šišanja s pranjem kose i fen frizurom za 0,9%.
2. Udruge za zaštitu potrošača prate kretanje cijena roba i usluga u kunama i u eurima u razdoblju obveznog dvojnog iskazivanja u okviru provedbe projekta „Tajni kupac za zaštitu potrošača u procesu uvođenja eura u Republici Hrvatskoj“. Udruge za zaštitu potrošača prate košaricu proizvoda od 45 roba i 10 usluga. Poveznice na internetske stranice udruga na kojima su objavljena mjesečna Izvješća o kretanju maloprodajnih cijena u kunama i u eurima za studeni su:
- Društvo potrošača Međimurja https://www.euro.dpm.hr/index.php/mjesecna-izvjesca
- Razvojna organizacija zaštite potrošača https://www.euro.rozp.hr/index.php?view=article&id=7:sluzbena-izvjesca&catid=20
- Centar za edukaciju i informiranje potrošača https://ceip.hr/izvjestaj-s-projekta-tajni-kupci-za-studeni/
- Hrvatska udruga za zaštitu potrošača https://huzp.hr/tajni-kupci-trece-izvjesce/
- Udruga Potrošački centar http://www.potrosackicentar.hr/wp-content/uploads/2022/11/Studeni.pdf
- Udruga Zvonimir https://zvonimir.hr/novosti/udruga/tajni-zvonimir-kroz-studeni-2022