Praćenje kretanja cijena roba i usluga u kunama i u eurima u Republici Hrvatskoj u svibnju 2023.

30. lipnja 2023.

Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja, organiziralo je u tri pravca praćenje kretanja maloprodajnih cijena najčešće kupljenih roba i usluga.

1. U suradnji s Državnim zavodom za statistiku organizirano je mjesečno praćenje cijena u 9 hrvatskih gradova (Zagreb, Split, Rijeka, Osijek, Varaždin, Dubrovnik, Pula, Slavonski Brod i Sisak) iz kojih se izračunavaju prosječne maloprodajne cijene.

Državni zavod za statistiku angažirao je snimatelje cijena te provodi statističko istraživanje „Prosječne maloprodajne cijene dobara i usluga u kunama i u eurima u Republici Hrvatskoj“.
Za praćenje prosječnih maloprodajnih cijena odabrana su 103 proizvoda, od toga 78 roba i 25 usluga (košarica proizvoda).
Na mjesečnoj razini prikuplja se oko 5.700 cijena na oko 800 prodajnih mjesta koji, sukladno Zakonu o uvođenju eura kao službene valute u Republici Hrvatskoj, imaju obvezu dvojnog iskazivanja.
Košarica proizvoda je stalna/fiksna, što znači da se iz mjeseca u mjesec snimaju cijene istih proizvoda, istih količina, na istim prodajnim mjestima.

Popis prosječnih maloprodajnih cijena košarice proizvoda u kunama i u eurima u Republici Hrvatskoj za mjesec svibanj 2023. možete pogledati ovdje. Izvor: Državni zavod za statistiku.

Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja na mjesečnoj razini objavljuje priopćenja za javnost o kretanju prosječnih maloprodajnih cijena u kunama i u eurima košarice proizvoda, a kao referentne cijene koriste se prosječne cijene iz rujna 2022.

Ukupna vrijednost košarice 103 odabrana proizvoda (roba i usluga) u rujnu 2022. iznosi 944,77 eura (7.118,37 kuna), u travnju 2023. 969,64 eura (7.305,75 kuna), a u svibnju 2023. vrijednost košarice iznosi 975,30 eura (7.349.40 kuna).

Izvor: Državni zavod za statistiku – Prosječne maloprodajne cijene dobara i usluga u kunama i u eurima

Promatrano prema ukupnoj vrijednosti košarice prosječne cijene u svibnju 2023. u odnosu na travanj 2023. godine povećane su za 0,6%, dok su cijene u odnosu na rujan 2022. povećane za 3,2%.

Najveći doprinos ukupnom mjesečnom povećanju košarice od 0,6% u svibnju u odnosu na travanj ove godine dale su maloprodajne cijene kod 14 grupa proizvoda i usluga košarice kod kojih je praćenjem zabilježeno poskupljenje, dok je to poskupljenje ublažilo pojeftinjenje maloprodajnih cijena kod 2 grupe proizvoda i usluga košarice.

Ukupan porast cijena košarice u svibnju u odnosu na travanj 2023. iznosi 0,6%. Po grupama proizvoda i usluga najveći doprinos mjesečnom porastu čine sljedeće skupine proizvoda:

Nakon prošlomjesečnog pada cijena u skupini Povrće u svibnju se nastavlja višemjesečni rast cijena u ovoj skupini pa cijene u odnosu na travanj bilježe rast za 5,2%. Najveći doprinos porastu cijena u ovoj skupini dolazi od porasta cijena: kelja za 42,5%, slatkog zelja za 37%, brokule za 30,9%, mrkve 17,1%, krumpira za 5,9% te konzerviranih krastavaca za 5,1%, dok su istovremeno u toj skupini smanjene cijene: tikvica za 15,4%, paprike za 12,9% i rajčice za 7,9%.

Izvor: Državni zavod za statistiku – Prosječne maloprodajne cijene dobara i usluga u kunama i u eurima

Skupina Voće također nakon prošlomjesečnog pada cijena u svibnju nastavlja rast u odnosu na travanj i to za 5,1%. U tome najviše je porasla cijena limuna i to za 18,9% i cijena jabuka za 0,8%, dok su cijene banana zabilježile pad od 0,7%, a cijene naranči ostale su na razini cijena iz travnja tj. nisu se mijenjale.

U svibnju 2023. skupina Ribe i riblji proizvodi bilježi rast cijena za 3,8% u kojoj su porasle cijene filea smrznutog oslića za 5,4% i cijene tune u konzervi za 3,0% dok su cijene sardina u ulju bez dodataka ostale iste kao u travnju.

Kod Ostalih prehrambenih proizvoda zabilježen je porast cijena za 2,5%. Tome je pridonio porast cijena kod svih proizvoda u skupini i to: cijena džema za 8,5%, čipsa u vrećici za 7,4%, mliječne čokolade bez dodataka za 5,0%, majoneze u vrećici za 4,3%, kuhinjske soli za 2,5%, meda za 1,4%, dječje instant hrane za 1,3%, cijena šećera za 0,8%, vegete za 0,5% te cijena napolitanki za 0,4%.

U skupini Mlijeko i mliječni proizvodi došlo je do porasta cijena za 2,4%. U tome je povećana cijena polutvrdog sira za 2,9%, sirnog namaza bez dodataka za 1,8%, trajnog mlijeka za 1,0%, svježeg mlijeka za 0,8%, a istovremeno je smanjena cijena jogurta običnog u čašici za 1,9% u svibnju u odnosu na travanj.

Cijene u skupini Bezalkoholnih pića porasle su za 2,3%, a u toj skupini zabilježen je porast cijena mineralne gazirane vode u plastičnoj boci za 3,4%, voćnog sirupa za 2,8%, mljevene kave za 2,7%, gaziranog bezalkoholnog napitka za 2,5%, prirodne negazirane mineralne vode za 2,3%, prirodnog voćnog soka za 1,9%, te cijena čaja u filter vrećicama za 0,5%.

Skupina Alkoholna pića bilježi porast cijena za 1,8% u svibnju u odnosu na travanj u kojoj su porasle cijene bijelog vina za 2,0% i cijene svijetlog piva u boci za 0,9%.

Cijene u skupini Kruh i proizvodi od žitarica porasle su na mjesečnoj razini za 1,8%. Tome je pridonijelo povećanje cijena sljedećih proizvoda: pšenične krupice za 4,2%, kukuruznih pahuljica za 3,6%, tosta za 2,9%, riže za 2,4% i tjestenine za 1,1%. U ovoj skupini pad cijena zabilježen je kod cijena peciva za 2,2% i polubijelog kruha za 0,8% dok se cijene bijelog kruha, pšeničnog brašna bijelog i krafni nisu mijenjale u odnosu na travanj.

Izvor: Državni zavod za statistiku – Prosječne maloprodajne cijene dobara i usluga u kunama i u eurima

Skupina Meso i mesni proizvodi bilježi porast cijena u svibnju u odnosu na travanj za 1,4%. Najveći porast u toj skupini zabilježen je kod cijena šunke u ovitku za 5,3%, čajne kobasice za 4,7%, cijena svinjskih kotleta sa kostima za 3,5%, hrenovki bez dodataka za 3,2%, mortadele za 2,7% i cijene junetine s kostima za 0,4%. Cijena svinjskog buta bez kosti nakon više mjeseci rasta ovaj mjesec bilježi pad cijene za 4,6%, pad cijene bilježe i teleća rebra za 1,6%, pašteta za 0,9%, slanina za 0,6%, posebna salama za 0,6% te svježe pile za 0,3%.

Skupina Ugostiteljske usluge također bilježi porast cijena u svibnju u odnosu na travanj i to za 1,3%. U toj skupini porasle su cijene svih proizvoda i usluga koje se prate u okviru ove skupine košarice, primjerice porasla je cijena porcije bečkog odreska s prilogom za 2,1%, porcija juhe za 1,8%, porcija špageta za 1,5%, 2 dl voćnog soka za 1,2%, šalica kave espresso za 0,7% te porcija pizze za 0,1%.

Izvor: Državni zavod za statistiku – Prosječne maloprodajne cijene dobara i usluga u kunama i u eurima

Nakon što je tri mjeseca zaredom skupina Ulja i masti bilježila pad cijena, u svibnju u odnosu na travanj ova skupina bilježi porast cijena za 1,2%. U okviru skupine porasle su cijene maslaca za 2,1% i margarina za 1,1% a snižene su cijene suncokretovog ulja za 0,6%.

U skupini Proizvoda za čišćenje i održavanje zabilježen je porast cijena od 1,1%, gdje je cijena tekućeg deterdženta za ručno pranje posuđa povećana za 2,2% a cijena deterdženta za strojno pranje rublja za 0,8%.

Cijene u skupini Zdravlje zabilježile su porast od 0,1%, a u tome: cijene sirupa za ublažavanje kašlja za odrasle porasle su za 1,3% i cijene tableta za snižavanje temperature za 0,3%, dok su cijene stomatološke usluge-čišćenje zubnoga kamenca, cijene laboratorijskih pretraga i dopunskog zdravstvenog osiguranja u toj skupini ostale nepromijenjene u odnosu na travanj ove godine.

Skupina Ostale usluge u svibnju u odnosu na travanj bilježi porast od 0,1%. U tome su porasle cijene: strojnog pranja automobila za 2,5%, muškog šišanja bez pranja kose za 2,0%, ulaznica za kazalište za 1,4%,
klasične masaže cijelog tijela za 1,3%, usluga pedikera i ulaznica za kino za 1,1%. Istovremeno su pale cijene redovnog godišnje servisa plinskog bojlera za 1,2% dok su cijene kemijskog čišćenja hlača i košulja, ulaznica za bazen, tečaj stranog jezika i cijene naknade za vođenje tekućeg računa ostale na razini cijena iz travnja tj. nisu se mijenjale.

Pad cijena u svibnju u odnosu na travanj 2023. zabilježen je kod dvije skupine proizvoda košarice:

Nakon što je u veljači ove godine prvi puta nakon pet mjeseci zabilježen pad cijena kokošjih jaja u ožujku u odnosu na veljaču cijena je bila porasla za 2,4%, u travnju se nije mijenjala a u svibnju u odnosu na travanj cijena kokošjih jaja je pala za 2,0%. Tako cijena 10 komada kokošjih jaja u svibnju iznosi 2,89 eura (21,79 kuna) što je u odnosu na rujan prošle godine ukupno povećanje za 24,6%.

Skupina Proizvoda za osobnu higijenu i njegu također bilježi pad cijena u svibnju u odnosu na travanj i to za 0,6%. U tome porast cijena zabilježen je kod cijena paste za zube u tubi za 6,6% i cijene gela za tuširanje za 0,4% dok su cijene kreme za lice pale za 2,2%, šampona za kosu za 1,9%, tekućeg sapuna za 0,4% i cijene četkice za zube za 0,7%.

2. Udruge za zaštitu potrošača prate kretanje cijena roba i usluga u kunama i u eurima u razdoblju obveznog dvojnog iskazivanja u okviru provedbe projekta „Tajni kupac za zaštitu potrošača u procesu uvođenja eura u Republici Hrvatskoj“. Udruge za zaštitu potrošača prate košaricu proizvoda od 45 roba i 10 usluga. Poveznice na internetske stranice udruga na kojima su objavljena mjesečna Izvješća o kretanju maloprodajnih cijena u kunama i u eurima za svibanj 2023. su kako slijedi:

Društvo potrošača Međimurja https://www.euro.dpm.hr/index.php?view=article&id=17:tajni-kupac-u-svibnju-2023-godine&catid=8
Razvojna organizacija zaštite potrošača https://www.euro.rozp.hr/images/pdf/Izvjestaj-svibanj-2023.pdf
Centar za edukaciju i informiranje potrošača https://ceip.hr/izvjestaj-tajni-kupac-u-procesu-uvodenja-eura-u-republici-hrvatskoj-svibanj/
Hrvatska udruga za zaštitu potrošača https://huzp.hr/wp-content/uploads/2023/06/Tajni-kupac-izvjestaj-o5.2023.pdf
Udruga Potrošački centar http://www.potrosackicentar.hr
Udruga Zvonimir https://zvonimir.hr/novosti/udruga/tajni-kupac-u-svibnju-2023

3. Web stranica „Kretanje cijena“ potrošačima omogućuje na jednom mjestu informacije o kretanju maloprodajnih cijena osnovnih 78 kategorija proizvoda koji čine osnovnu potrošačku košaricu. Podatke je moguće pretraživati kroz različite filtere, prema trgovcu, prema kategoriji proizvoda te prema filterima: pojeftinilo, poskupilo, na akciji, zadržalo cijenu. Cijene se ažuriraju svakih 15 dana, odnosno 15-tog u mjesecu te zadnji dan u mjesecu i uspoređuju u odnosu na 31. prosinac 2022. za trgovačke lance koji redovito dostavljaju maloprodajne cijene za objavu (KTC, Tommy, Konzum).

Aplikativno rješenje „Kretanje cijena“ dostupno je putem web stranica Ministarstva gospodarstva i održivog razvoja na https://mingor.gov.hr/ ili direktno putem web adrese https://kretanje-cijena.hr/

Želite znati više?

Top tagovi (Etički kodeks)

Teme

Pretražite teme

Povratak na vrh

Link sadržaja je kopiran u međuspremnik.